ေသာမတ္ဟာဒီ၏ စိတ္ကူးနယ္ေျမ
(အမွတ္ ၂၂ဝ၊ အေတြးအျမင္)
စာေရးဆရာျကီး ေသာမတ္ဟာဒီ (၁၈၄ဝ-၁၉၂၈) သည္ သူေရးသားခဲ့ေသာ လံုးခ်င္းဝတၴုမ်ားစြာတြင္ သူ ဖန္တီးခဲ့ေသာ ေနရာေဒသ မ်ားစြာသည္ စာဖတ္သူမ်ားကို ဆဲြေဆာင္ခဲ့ေလသည္။ ''ဟာဒီ''၏ ဝတၴုေတြကိုဖတ္ျပီး စိတ္ကူးတြင္ ပံုေဖာ္ျကည့္ကာ ရင္းနီွးေနခဲ့ရသည္။ ''ဟာဒီ''ေရးသားခဲ့ေသာ ဝတၴုမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ားနွင့္ ဝတၴုတို့မ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာ ေျမေနရာေဒသ၊ လူမ်ားနွင့္ ''ဟာဒီ''ကေလးဘဝရင္းနီွးခဲ့ရ ေသာ အရပ္မ်ားသည္ သူကိုယ္တိုင္ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ရေသာ ပတ္ဝန္းက်င္မ်ား ျဖစ္ေနေတာ့သည္။ အထူးသျဖင့္ Wessex (ဝက္ဆက္စ္) ေဒသ သည္ ေရွးေဟာင္းအသံုးတစ္ခုျဖစ္ကာ ရာစုေခတ္လယ္ေလာက္က အေနာက္ဆက္ဆြန္လူမို်းမ်ားအုပ္ခု်ပ္ခဲ့ေသာ ျဗိတိသွ်အေနာက္ေတာင္ပိုင္း ေဒသျဖစ္သည္။ ေသာမတ္ဟာဒီ၏ စာဖတ္ပရိသတ္ျဖစ္လွ်င္ Wessex ဟူေသာ စကားလံုးသည္ အလြန္တစ္ရာမွ ရင္းနီွးေနမည့္အသံုးတစ္ခု ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ သို့ရာတြင္ ထိုေနရာေဒသသည္ ၁၉ ရာစု အကုန္ပိုင္းကာလ ''ဟာဒီ'' ျပန္လည္ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခဲ့ခိ်န္ထိ မတည္ျမဲခဲ့ဘဲ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ျပီျဖစ္ပါသည္။ ဤအရပ္ကို ''ဟာဒီ''က ရင္းနီွးကြ်မ္းဝင္စြာျဖင့္ ေနာက္ခံကားခ်ပ္သဖြယ္ သူ့ဝတၴုျကီးေတြမွာ ေရးသားခဲ့ေလ သည္။
''ဟာဒီ''သည္ သူငယ္စဥ္တုန္းက ေကာင္းေကာင္းသိကြ်မ္းခဲ့ရေသာ ထို Wessex ေဒသကို ေျမပံုဆဲြ၍ ျပန္လည္ပံုေဖာ္ခဲ့ေလသည္။ ယင္းသည္ သူစာစေရးေသာ အခိ်န္မွာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေသာ သူ့စိတ္ကူးကားခ်ပ္ျဖစ္ေတာ့သည္။ သူကေလးဘဝတုန္းက သူ ေသခ်ာသိခဲ့ေသာ ေျမ၊ အဲသည္တုန္းက ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ သူေတြ၊ ဤကား သူ့အလုပ္အတြက္ အေျခခံက်သည့္ အခ်က္ေတြ ျဖစ္လာသည္။ သူ၏ စတုတၴေျမာက္လံုး ခ်င္း Far from the madding crowd ကို ေရးသားေနသည့္ အခိ်န္တိုင္ေအာင္ ''ဟာဒီ'' သည္ ေရွးအမည္ Wessex ကိုသာ သံုးစဲြခဲ့ ကာ အတိတ္က မွတ္တမ္းမ်ားကိုသာ ပံုေဖာ္ေရးသားခဲ့ေလသည္။
''ဝက္ဆက္စ္နယ္က Nijnii Novgorod ဟာ စိမ္းစိုတဲ့ေတာင္ကုန္းေလးပါပဲ။ ျပီးေတာ့ အလုပ္ေတြအမ်ားဆံုးေဒသတစ္ခုေပါ့။ အဲသည္မွာ ထင္ရွားလွတဲ့ ပဲြတစ္ခုကေတာ့ သိုးျပိုင္ပဲြက်င္းပတဲ့ေန့ ျဖစ္ပါတယ္''
(Nijuii Novgorod သည္ ရုရွနိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းရိွ ျမို့တစ္ျမို့ျဖစ္ကာ နွစ္စဥ္ ေနြရာသီေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြ က်င္းပရာေဒသတစ္ခု ျဖစ္သည္)
Wessex (ဝက္ဆက္စ္) ေဒသဟူေသာ စိတ္ကူး သို့မဟုတ္ ''ဟာဒီ'' ၏စိတ္ကူးနယ္ေျမကို ''တစ္ဝက္မွန္၊ တစ္ဝက္ စိတ္ကူးတိုင္း ျပည္'' ဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။ စာေရးဆရာ၏ ဦးေနွာက္ထဲမွာ တစ္ေလွ်ာက္လံုး စဲြျမဲကာ အျမစ္တြယ္ေနေသာ ေနရာတစ္ခုပင္ ျဖစ္ေနေတာ့ သည္။ Dorset မွာ ရိွေသာ Wessex ေဒသကို အေျခခံ၍ စိတ္ကူးျဖင့္ ပံုေဖာ္ခဲ့သည္ဟု ဆိုနိုင္ေသာ္လည္း ထိုအရာအားလံုးကို တကယ့္ သက္ရိွ သက္ဝင္ လႈပ္ရွားခဲ့သကဲ့သို့ ဆဲြယူနိုင္စြမ္းရိွေပသည္။ အရပ္ေဒသအမည္မ်ားကို သူ့အရည္အေသြးအလိုက္ ေျပာင္းလဲသံုးစဲြခဲ့ေသးသည္။ ဥပမာ ''ဟာဒီ'' ေမြးရပ္ေျမ Dorchester ကို Casterbridgeဟု ေျပာင္းလဲခဲ့ကာ The Mayor of Casterbridge လံုးခ်င္းဝတၴုျကီး ေရးသားခဲ့သည္။ The distracted preacher အမည္ရိွ ဝတၴုတိုေလးတစ္ပုဒ္ကို အေျခခံထားေသာ ေဒသ Ludworthကို Lulwind Cove အျဖစ္ ပံုေဖာ္ခဲ့ကာ ယင္းသည္ ယခုအခါ တရားမဝင္ ဘရမ္ဒီေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားရာ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။
၁၈၉ဝ အေစာပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ''ဟာဒီ'' ၏ ထုတ္ေဝသူ Osgood Mc Ilvaind က ''ဟာဒီ''၏ ဝတၴုမ်ားအားလံုးကို စုေပါင္း ထုတ္ေဝဖို့ ကမ္းလွမ္းခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က ထုတ္ခဲ့ေသာစာအုပ္ကို ‘The Wessex Novels’ (ဝက္ဆက္စ္လံုးခ်င္းေပါင္းခု်ပ္) ဟု အမည္ေပးခဲ့ သည္။ ထိုအခိ်န္မွ အစျပု၍ Wessex ဟူေသာ စကားလံုးသည္ ''ဟာဒီ'' ၏ စိတ္ကူးထဲေရာက္လာကာ အျမစ္တြယ္ခဲ့ပံုရပါသည္။ ထို့ေနာက္ ''ဟာဒီ'' သည္ သူ၏လံုးခ်င္းမ်ားကို ျပန္လည္စိစစ္ကာ သူေရးသားခဲ့ေသာ အမည္ေဒသမ်ားကို ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့ေလသည္။ ထိုေဒသအလိုက္ ရိွေနေသာအမည္မ်ားျဖင့္ ကိုက္ညီေအာင္၊ လက္ခံနိုင္ေလာက္ေသာ အမည္မ်ားကို ျပင္ဆင္ခဲ့ေလသည္။ ၁၉၁၂ တြင္ ဝက္ဆက္စ္ေဒသ တည္းျဖတ္ထားေသာ ဝတၴုမ်ားဟူ၍ Wessex Editionအပိုင္းသံုးပိုင္း ထြက္လာသည္။
''ဟာဒီ'' သည္ သူ၏ လံုးခ်င္းဝတၴုမ်ားတြင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီျဖစ္ေသာ ေက်းလက္ေတာရြာ ဓေလ့စရိုက္ဘဝမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ေရးသားထားသည္။ ေခတ္မီေသာကမၻာျကီးတြင္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာမႈမ်ားသည္ ထိုဘဝဓေလ့မ်ားကို ျခိမ္းေျခာက္လ်က္ရိွေနျခင္းကို ''ဟာဒီ''က သေဘာေပါက္ထားေလသည္။ တျဖည္းျဖည္းနွင့္ ေတာရြာဓေလ့မ်ားကို ေခတ္မီဆန္းသစ္မႈမ်ားက တိုက္စားဝါးမို်လ်က္ရိွေနျခင္း အျဖစ္ကို ''ဟာဒီ''က ခံစားနားလည္ေနေလသည္။ ''ဟာဒီ'' သည္ သူ၏ စိတ္ကူးထဲက Wessex ကမၻာထဲတြင္ ေနထိုင္လ်က္ရိွေသာ လူမ်ား၊ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို တကယ္အျဖစ္သနစ္မ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား၊ ေတာရြာဓေလ့မ်ားအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္လ်က္ သူငယ္စဥ္က ျမင္ေတြ့ ခဲ့ရေသာ ဘဝကို ပံုေဖာ္ကာ သူ့ဝတၴုျကီးမ်ားတြင္ ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့ေလသည္။ ၁၉၁၂ ထုတ္ Wessex Edition တြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ သူ၏ နိဒါန္းတြင္ ထိုအမွတ္တရမ်ားကို ေတြ့ရမည္ ျဖစ္ေလသည္။
''ဝက္ဆက္စ္ေဒသက အျဖစ္အပ်က္ေတြက ဟိုးေရွးေရွးက ေန့စဲြမ်ားကို ေဖာ္ျပေနေလသည္။ ေနထိုင္ခဲ့ျကသူေတြက သူ့နည္းသူဟန္နဲ့ ေပါ့။ အလုပ္ေတြစံုေအာင္ လုပ္ကိုင္ျက၊ ဒီလိုယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ေတြကို အသက္ဝင္ေအာင္ လုပ္ျက၊ သူတို့ရဲ့ဘဝစာမ်က္နွာေတြ တစ္ရြက္ျပီး တစ္ရြက္လွန္ရင္းနွင့္ ျဖတ္သန္းျက။ အဲသည့္စာမ်က္နွာေတြကို ကြ်န္ေတာ္ဟာ ကြ်န္ေတာ့္ရဲ့စိတ္ ေက်နပ္မႈအတြက္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ့ ဘဝ ေတြကို မွတ္တမ္းတင္ျပန္လည္ တူးေဖာ္ရင္း''
''ဟာဒီ'' ေမြးဖြားသည့္ အခိ်န္တြင္ Dorset သည္ ျမို့နွင့္ အလွမ္းကြာေဝးေသာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္လို့ ေနသည္။ ၁၈၄ဝ တိုင္ ေအာင္ ဘာရထားသံလမ္းလည္း မရိွ။ ဆက္သြယ္ေရးကလည္း ခက္ခဲကာ လယ္ေျမမ်ားေပၚမွာ အထူးမီွခိုရွင္သန္ေနခဲ့ရေသာ ကာလျဖစ္သည္။ ခ်မ္းသာေသာ လူကံုတံမ်ားက Dorset မွာ ေနထိုင္လ်က္ရိွခဲ့ျကေသာ္လည္း လယ္သမားမ်ား၊ အလုပ္ျကမ္းသမားမ်ား၊ ကုန္သည္ လူတန္းစား မ်ားမွာ ေကာက္ရိတ္သိမ္းကာလမွာ ဆံုးရံႈးခဲ့လွ်င္ျဖစ္ျဖစ္၊ သူတို့၏ ေျမပိုင္ရွင္မ်ားက သူတို့ကို ေမာင္းထုတ္လွ်င္ျဖစ္ျဖစ္ ထိုဒဏ္မ်ားကို အေတာ္ေလး ခံခဲ့ျကရေလသည္။ ၁၉ ရာစုမွာ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးကို စတင္မိတ္ဆက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ ထုတ္လုပ္မႈစြမ္းအားမ်ား တိုးတက္လာ သည္ဟု ဆိုနိုင္ေသာ္လည္း အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ပိုမိုသက္သာေခ်ာေမြ့ေသာ ဘဝကိုေတာ့ ပိုင္ဆိုင္လာနိုင္ခဲ့ျခင္း မရိွခဲ့ပါေခ်။ ''ဟာဒီ'' ေရးသားခဲ့ေသာ Tess of the d’Urbervilles တြင္ စက္ပစၥည္းမ်ား ဝင္လာမႈကို အခုလို ေဖာ္ညႊန္းထားသည္။
''ဆိုးဝါးရက္စက္တဲ့အာဏာရွင္... သူတို့ေလးေတြ (အလုပ္သမားမ်ားကို ဆိုလိုသည္) ရဲ့ ျြကက္သားေတြ၊ ေသြးေျကာေတြရဲ့ ခံနိုင္ရည္ ေတြေပၚမွာ ထပ္မံနိွပ္စက္ ညွဥ္းပန္းဖို့ ေရာက္လာျပီ''
''ဟာဒီ'' ၏ ေရွးဖဲြ့မႈမ်ားတြင္ အထင္ရွားဆံုး၊ အေပၚလြင္ဆံုးျမင္ကြင္းမ်ားမွာ ေတာရြာဓေလ့ က်င္းပျကေသာ မဂၤလာပဲြ၊ အလုပ္ သမားေန့ က်င္းပျခင္း (ေမေဒး) နွင့္ ေကာက္ရိတ္သိမ္းေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ Fra from the madding crowd အမည္ရိွ သူ၏ လံုးခ်င္းဝတၴုတြင္Gabriel Oak အလုပ္သမားေလးတစ္ဦးတည္းက Bathshebaလယ္ပိုင္ရွင္အမို်းသမီးေလး၏ ေကာက္ရိတ္သိမ္းသီးနံွမ်ား ပ်က္စီးမႈမွ ကယ္တင္ဖို့ ျကိုးစားေနခိ်န္၊ ျကမ္းတမ္းေသာ မုန္တိုင္းဆင္ေနသည့္အခါမွာ ေကာက္ရိတ္သိမ္းပဲြနွင့္ အကတို့က က်င္းပေနသည့္ ညအခါသမယတို့ တစ္ခိ်န္တည္းျဖစ္ေပၚေနမႈ ေရးသားခ်က္မ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ''ဟာဒီ''၏ နာမည္ေက်ာ္ Tess of the d’Urbervilles ဝတၴုထဲတြင္ ဆင္းရဲသူမိန္းကေလး Tess ၏ ေမေဒးကေခ်သည္မ်ားနွင့္ ဝင္ေရာက္ကျပမႈ၊ အျဖူေရာင္ဝတ္စံု၊ ညာဘက္လက္မွာ ဝါးတံရွည္ ကေလးကိုင္ကာ လက္ဝဲဘက္မွာ အျဖူေရာင္ ပန္းစည္းေလးကိုင္ထားသည့္ ဟန္ပန္ပံုသဏၭာန္ေရးဖဲြ့မႈမ်ား ပါဝင္ေလသည္။
Dorset ရိွ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ နွစ္စဥ္က်င္းပျကေသာ ရာသီအလိုက္ ေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြမ်ားကို ျဖတ္သန္းကုန္လြန္ရျခင္းသည္ မည္မွ် အေရးပါလွေျကာင္းကို ''ဟာဒီ''၏ ေရးသားခ်က္မ်ားတြင္ ေတြ့ျကရသည္။ လယ္သမားမ်ားက ေနာက္နွစ္မွာ လုပ္ရမည့္ အလုပ္မ်ားအတြက္ ထိုပဲြေတာ္မ်ားမွာ အလုပ္ရွာေဖြျကပံုမ်ား၊ အလုပ္ရွင္မ်ား သြားလာျကသည့္ လမ္းနံေဘးမွာ တန္းစီရပ္ကာ အမို်းသား၊ အမို်းသမီးမ်ားက အလုပ္အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ေနျကပံုမ်ား ပါဝင္ေလသည္။ Far form the madding crowdဝတၴုျကီးတြင္ အလုပ္ျကမ္းသမားမ်ား ဝတ္ဆင္ရ သည့္ ဝတ္စံုနွင့္ဟန္ပန္မ်ားကို အခုလို ေရးသားထားသည္ကို ေတြ့ရပါသည္။
''ေကာက္ရိုးနဲ့ ယက္ထားတဲ့ဝတ္ရံုတစ္ပိုင္းတစ္စကို ဝတ္ဆင္သူေတြ၊ သိုးေက်ာင္းသားေလးေတြက သိုးေက်ာင္းသားတုတ္ကေလးေတြ ကိုင္လို့''
''ဟာဒီ'' ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခဲ့ေသာ ေတာသဘာဝ အဖဲြ့အနဲြ့ေတြထဲတြင္ ခရစ္ယာန္ဝတ္ရြတ္အသင္းအေျကာင္းသည္ တစ္ခုအပါအဝင္ ျဖစ္သည္။ ဝတ္ရြတ္အသင္းထဲတြင္ အဆိုရွင္မ်ားသာမက တစ္ခါတစ္ရံပုေလြ၊ မယ္ဒလင္တို့ကဲ့သို့ ဂီတတူရိယာ ပညာရွင္မ်ားလည္း ပါဝင္ေလ သည္။ ''ဟာဒီ''၏ ဖခင္နွင့္အဘိုးတို့သည္Slinsford ခရစ္ယာန္ ဘုရားေက်ာင္းဝတ္အဖဲြ့ထဲက အဖဲြ့ဝင္မ်ား ျဖစ္ေလသည္။ သူ ေရးသားခဲ့ ေသာ ကဗ်ာမ်ားတြင္ ''ဝတ္ရြတ္အသင္းေခါင္းေဆာင္'' ''ေသဆံုးသြားတဲ့ဝတ္အသင္း'' ဟူေသာ ကဗ်ာမ်ားသည္ ထိုအသင္းအဖဲြ့ကို အမွတ္ တရ ေရးဖဲြ့ေသာ ကဗ်ာမ်ားစြာထဲက ျဖစ္ေလသည္။ ''ဟာဒီ'' ၏ Under the Greenwood Tree(၁၈၇၂) ဝတၴုတြင္ ထိုဝတ္ရြတ္အသင္း တစ္သင္း ၄င္းတို့၏ ဂီတတူရိယာမ်ားျဖင့္ လွည့္လည္သီဆိုျကပံု၊ ထိုဝတ္ရြတ္မိသားစုဝင္ ေကာင္ကေလးတစ္ေယာက္၏ လြမ္းေမာဖြယ္ အခ်စ္ ဇာတ္လမ္းမ်ား ပါဝင္ေလသည္။
''ဟာဒီ'' ေရးဖဲြ့ေသာ ဝတၴုမ်ားစြာသည္ ရုပ္ျမင္သံျကားဇာတ္လမ္းတဲြမ်ား၊ ရုပ္ရွင္မ်ားအျဖစ္ ရိုက္ကူးခဲ့ျကကာ ''ဟာဒီ'' ေရးျခယ္ ထားေသာ ပတ္ဝန္းက်င္မ်ားအတိုင္း ပံုေဖာ္ခဲ့ျကပါသည္။ ''ဟာဒီ''၏ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား၊ ''ဟာဒီ'' ေရးသားခဲ့ေသာ ဇာတ္လမ္းရုပ္ရွင္ မ်ား ေအာင္ျမင္ေနသ၍ ဟိုးအတိတ္ကာလက ရိွခဲ့သည့္ ပံုရိပ္မ်ားက အမွတ္တရမ်ားကို ဒီေခတ္က လူေတြ တန္ဖိုးထားဆဲ၊ လြမ္းေနဆဲပါပဲဟု ဘယ္သူျငင္းနိုင္ပါမည္လဲ။
No comments:
Post a Comment