Saturday, September 9, 2017

သိပၸံပညာကမၻာ အဏုျမူဗံုးကို မရည္ရြယ္ဘဲလမ္းျပခဲ့မိသူ



သိပၸံပညာကမၻာ

အဏုျမူဗံုးကို မရည္ရြယ္ဘဲလမ္းျပခဲ့မိသူ

(ေအာင္ဆုလူငယ္ဂ်ာနယ္၂ဝဝ၆၊ ျသဂုတ္လ၊ ၁၅ ရက္)

သိပၸံပညာရွင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသည္ အဏုျကည့္မွန္ေျပာင္း၊ အေဝးျကည့္မွန္ေျပာင္း သို့မဟုတ္ပါက ဓာတ္ခဲြခန္းသံုး ကိရိယာေတြ သံုးျပီး အလုပ္လုပ္ျကသည္။ သူတို့က ျပႆနာေတြ၏ အေျဖကို ရွာေဖြစမ္းသပ္မႈေတြ လုပ္ျကသည္။ အေျဖကိုရွာေဖြျကသည္။ Albert Einstein ကေတာ့ ထိုအခ်က္ေတြနွင့္ မတူေသာ သိပၸံပညာရွင္ျဖစ္ပါသည္။ သူကသီအိုရီဆန္ေသာ ရူပေဗဒပညာရွင္တစ္ဦးပါ။ သူကေတြ့ရိွ ခ်က္ေတြကို စမ္းသပ္ခန္းထဲမွာရွာခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဦးေနွာက္ထဲမွာ၊ ေခါင္းထဲမွာ ရွာတာျဖစ္သည္။ သူကသူ့ သီအိုရီေတြကို စမ္းသပ္မႈ ေတြ လုပ္ျပီး သက္ေသမျပပါဘူး။ သူရဲ့ထူးျခားျပီး ျကီးက်ယ္တဲ့ ဦးေနွာက္ကို ခ်စ္တယ္။ ေမြးျမူတယ္။ အျကံညဏ္ေတြ ထုတ္ေဖာ္တယ္။ ျပီးေတာ့ သခၤ်ာေဖာ္ျမူလာေတြအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းတယ္။ ဤကား ဗူဘနမအ Albert Einstein ၏ ဝိေသသျဖစ္ေပသည္။

တခို့်ေသာ Albert Einstein (အဲလ္ဘက္အိုင္စတိုင္း)၏ သီအိုရီမ်ားက သူ့ေခတ္အခါထက္ကို ေရွ့ေရာက္လြန္းေနေသာေျကာင့္ စမ္း သပ္မႈေတြဟာ သိပၸံပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ ကိရိယာေတြ တိုးတက္လာေတာ့မွသာလွ်င္ လုပ္ခဲ့ျကရေလသည္။ အိုင္စတိုင္းသည္ ကမၻာျကီးကို စျက ဝဠာ၏ ဥပေဒသေတြကို ေျဖရွင္းဖို့ကူညီတဲ့ သခၤ်ာ ေဖာ္ျမူလာေတြ ထုတ္ေပးခဲ့ေလသည္။ သမိုင္းမွာ အိုင္စတိုင္းကဲ့သို့ေသာ အလင္းစြမ္းရည္၊ ကမၻာ့ဆဲြအား၊ အာကာသ၊ အခိ်န္ဟူေသာ လိွု့်ဝွက္ဆန္းျကယ္ေသာအရာမ်ားကို ကြ်နု္ပ္တို့ လူသားေတြ နားလည္ေအာင္ အကူအညီေပးခဲ့ေသာ ပုဂၢိုလ္မရိွခဲ့ဖူးပါဘူး။

သူ့ကို ၁၈၇၉ ခုနွစ္ မတ္လ (၁၄) ရက္ေန့ ဂ်ာမဏီနိုင္ငံ Ulm ျမို့မွာေမြးသည္။ သူ့ေမြးျပီး တစ္နွစ္အျကာမွာMunich ၏ ဆင္ေျခ ဖံုး အရပ္သို့ ေျပာင္းေရႊ့ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ဖခင္က လွ်ပ္စစ္-ဓာတုစက္ရံု ေသးေသးေလးပိုင္ဆိုင္သည္။ အိုင္စတိုင္း၏ ဦးေလးက အဲဒီစက္ရံုမွာ အလုပ္လုပ္ရင္း သူတို့နွင့္အတူေနသည္။ အိုင္စတိုင္း၏ မိခင္ကဂီတကို စိတ္ဝင္စားျပီး သူမေျကာင့္ နင္တေယာထိုးပညာကို အသက္ေျခာက္ နွစ္မွာ သင္ျကားခဲ့ရသည္။ အဲဒီတေယာေလ့က်င့္ခန္းေတြကို သေဘာမက်ေသာ္ျငားလည္း ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ မိုဇတ္၏ တေယာဂီတကို ေကာင္းေကာင္းထိုးနိုင္ခဲ့သည္အထိ ကြ်မ္းက်င္ခဲ့ပါသည္။ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ကသင္ခဲ့ေသာ တေယာထိုးသည့္ အတတ္သည္ သူ့ဘဝတစ္ခုလံုး ကို လႊမ္းျခံုခဲ့ပါသည္။ သူ့ဘဝ၏ စိတ္အပန္းေျဖစရာ ဘဝ၏ အနွစ္သာရကို ခံစားဖို့ရာ ျဖစ္ခဲ့ရေလသည္။

အိုင္စတိုင္းသည္ ကေလးတုန္းက သာမန္ကေလးတစ္ေယာက္ အဆင့္ပင္မမီေခ်။ စကားေျပာ အလြန္ေနွးေကြးကာ သင္ျကားဖို့အလြန္ ခက္ခဲေသာေျကာင့္ မိဘမ်ားက သူ့ကို ထံုထံုအအျဖစ္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ခဲ့ျကရသည္။ သူ့ကေလးဘဝမွာ ရြယ္တူကေလးေတြနွင့္ ခဲြထြက္ကာ တစ္ကိုယ္တည္းေနရင္း သူ့အခိ်န္ေတြကကို စိတ္ကူးယဥ္ကာ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ကုန္လြန္ခဲ့ေလသည္။ သူကခြန္အားသံုးျပီး လုပ္ရေသာအလုပ္ေတြ၊ ေျပးလႊားေဆာ့ရေသာ ကစားနည္းေတြ၊ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ေတာ့ စစ္တိုက္တမ္းကစားရတာကိုပင္ မုန္းတီးသူျဖစ္ေလသည္။ သူတို့ေနရေသာ ရပ္ကြက္က ဂ်ာမန္စစ္စခန္းေတြနဲ့ နီးစပ္လ်က္ရိွေသာ္လည္း အိုင္စတိုင္းကေတာ့ လက္နက္ကိရိယာေတြကို သေဘာမက်၊ ေျပးလႊားလႈပ္ရွားရ တာကို မနွစ္သက္နိုင္၊ သူျကီးျပင္းလာရပံုကေတာ့ သက္ေသာင့္ သက္သာမရိွလွေပ။ ျပီးေတာ့ သူကစက္ရုပ္ လူသားေတြလိုလည္ပတ္ လႈပ္ရွားေနရသည့္ သေဘာသဘာဝကိုလည္း မနွစ္သက္သူ ျဖစ္သည္။

အိုင္စတိုင္းမိဘမ်ားက ဂ်ဴးလူမို်းမ်ား ျဖစ္ျကေသာ္လည္း သူတို့က ဘာသာေရးအယူကို စိတ္မဝင္စားျကေပ။ အိုင္စတိုင္းကို အနီးဆံုး ကက္သလစ္ေက်ာင္းသို့ ပို့ခဲ့ျကသည္။ အိုင္စတိုင္းမွာ ငယ္စဥ္ကစာညံ့လြန္းသျဖင့္ ဆရာဆရာမမ်ားက 'ထံုထိုင္းျပီး ေရွ့မတက္တဲ့ ေကာင္ ကေလး'ဟု ေခၚခဲ့ျကသည္။ သူကလည္း ေက်ာင္းတက္ရတာ မေပ်ာ္ပါ။ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ သင္ျကားမႈကို အလြတ္က်က္ျခင္းျဖင့္သာ ျဖတ္ သန္းခဲ့ျကရသည္။ ဘာသာရပ္ကို ေဆြးေနြးမႈခို့်ယြင္းေနသျဖင့္ နက္နက္နဲနဲ စိတ္ဝင္စားမႈကို ဦးမေဆာင္နိုင္ျဖစ္ျကရသည္။

အိုင္စတိုင္းက သူ့ငယ္ဘဝမွာ အေရးအပါဆံုးျဖစ္ရပ္နွစ္ခု ရိွသည္ဟုဆိုသည္။ သူအသက္ (၅) နွစ္မွာ ဖခင္ျဖစ္သူက လက္ေဆာင္ေပး ေသာ သံလိုက္အိမ္ေျမွာင္ ရရိွခဲ့ျခင္းနွင့္ အသက္ (၁၂) နွစ္မွာ ယူကလစ္ (Euclid) ၏ ဂီ်ျသေမျတီကို သင္ျကားရျခင္း ျဖစ္သည္တဲ့။ သူက 'ငယ္ရြယ္စဥ္မွာ ဒီလို စာအုပ္မို်းကို မသင္ယူခဲ့ဖူးရင္ ေတြးေခၚယူဆျခင္းကို အေျခခံေသာ စူးစမ္းရွာေဖြသူ ျဖစ္မလာနိုင္ပါဘူး'ဟု ဆိုပါ သည္။

အိုင္စတိုင္း အသက္ (၁၅) နွစ္မွာ ဖခင္ျဖစ္သူက သူ့၏လွ်ပ္စစ္လုပ္ငန္းကို လုပ္ဖို့တြန္းအားေပးခဲ့သည္။ အိုင္စတိုင္းက သူ၏ ေလ့လာ စူးစမ္းမႈကို ရပ္မပစ္ခ်င္ပါ။ သူစိတ္ဝင္စားတာက သခၤ်ာနွင့္ ရူပေဗဒ၊ သူက ရူပေဗဒဆရာျဖစ္ခ်င္သည္ဟု အစီအစဥ္ဆဲြထားသည္။ ဖခင္ျဖစ္ သူက သူ့အလုပ္ခဲ့်ထြင္ရာ အီတလီရိွ Milan သို့ ေရႊ့ေျပာင္းခဲ့ရာ အိုင္စတိုင္းက Munichမွာ ေက်ာင္းတက္ျပီးဒီပလိုမာ ရယူဖို့ ေနခဲ့သည္။ သူ့ဦးေနွာက္က သခၤ်ာဘာသာရပ္မွာ တျခားသူေတြေရွ့က ေရာက္သေလာက္ တျခားဘာသာရပ္ေတြမွာ ေလးလံထိုင္းမိႈင္းလြန္းလွသည္။ ေနာက္ ေတာ့ အိုင္စတိုင္းမွာ ေက်ာင္းမွထြက္ခဲ့ရျပီး ဖခင္ရိွရာ အီတလီသို့ ေရာက္ခဲ့သည္။

အီတလီမွာေနေသာ ေခတၲအခိ်န္ကာလေလးမွာ သူ့ဘဝေရွးေရးကို စဥ္းစားမိခဲ့သည္။ သူဆံုးျဖတ္ထားသည့္ အတိုင္းပင္ ဆြစ္ဇာလန္ရိွ Zurichေက်ာင္းမွာ ဝင္ခြင့္စာေမးပဲြ ဝင္ေျဖသည္။ သူ့သခၤ်ာအမွတ္က ျမင့္ေသာ္လည္း ဘာသာရပ္နွင့္ ဇီဝေဗဒမွာ အားနည္းေသာေျကာင့္ စာေမးပဲြက်သည္။ သို့ရာတြင္ Zurichဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ေက်ာင္းမွ ဒါရိုက္တာက သူ၏ သခၤ်ာစြမ္းရည္အေပၚ အံ့ျသေက်နပ္ေသာေျကာင့္ ဆြစ္ဇာလန္တြင္ လိုအပ္ေသာေနရာတစ္ေနရာအတြက္ ဝင္ခြင့္ကို ျဖည့္ေပးခဲ့သည္။ အိုင္စတိုင္းမွာ အလြန္ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ရျပီး Munich နွင့္ ဘာမွမဆိုင္ေသာ ဆက္ဆံေရးတို့ေျကာင့္ ေက်နပ္ခဲ့ရသည္။ အဲဒီမွာ ေက်ာင္းသားေတြနွင့္ ေဆြးေနြးဖို့ ဝန္မေလးေခ်။ ဒါဟာသူ့ဘဝမွာ အလြန္ နွစ္သက္ သေဘာက်ေသာေက်ာင္းကို ေတြ့ရိွခဲ့ျခင္းပါပဲ။ ေနာက္ေတာ့အဲဒီမွာ ျပီးဆံုးေအာင္ တက္ခဲ့ျပီးေနာက္ သူအရင္က ေလွ်ာက္ခဲ့ေသာ Zurich ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာေက်ာင္းမွာ ဝင္ခြင့္ရခဲ့ေလေတာ့သည္။

အိုင္စတိုင္းဘယ္ေလာက္ပဲ ေတာ္ေတာ္၊ ပါေမာကၡေတြက သူ့အတြက္ဘယ္လိုပဲ ေထာက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ ေနေရး ထိုင္ေရး၊ စားေသာက္ ေရးအတြက္ ေငြေျကးမျပည့္စံုမႈေျကာင့္ ဆြစ္ဇာလန္ရိွ ရံုးတစ္ရံုးမွာ စာေရးအလုပ္ကို ၁၉ဝ၂ ခုနွစ္မွာ ဝင္လုပ္ခဲ့ရသည္။ ဆရာအလုပ္နွင့္ေတာ့ ေဝးခဲ့ရသည္။ သို့ေသာ္ အိုင္စတိုင္းအတြက္ အဆင္ေျပခ်င္ေတာ့ သူ့မွာလစာလည္းရ၊ အလုပ္ကလည္း လြယ္ကူသက္သာကာ သူ့မွာ စဥ္းစားဖို့ အခိ်န္ေတြ မ်ားစြာရခဲ့ေလသည္။ စာေရး အလုပ္လုပ္ေနစဥ္ ၁၉ဝ၅ ခုနွစ္မွာ အဏုျမူဗံုးကို ဦးေဆာင္ေပးမည့္ သီအိုရီတစ္ခုကို အိုင္စတိုင္းက ေဖာ္ထုတ္ခဲ့မိေလေတာ့သည္။ စာအုပ္အမည္က Special Theory of Relative’ ျဖစ္သည္။ တခို့်ေသာ သိပၸံပညာရွင္ေတြက ထိုစာအုပ္ကို 'သမိုင္း၏အေရး အျကီးဆံုး အခ်က္အလက္မ်ား'ဟု ေခၚခဲ့ျကသည္။

သို့ေသာ္လည္း အစပိုင္း ထိုစာအုပ္မွာ သိပၸံပညာရွင္ေတြ၏ အားေပးမႈကိုမရခဲ့ပါဘူး။ အေျကာင္းကေတာ့ အိုင္စတိုင္းက သူရဲ့စာအုပ္ထဲ မွာ သိပၸံပညာရွင္ေတြ၏ အမွားေတြကို ေထာက္ျပထားျပီး ျပန္စစ္ေဆးဖို့ တြန္းအားေပးထားလို့ျဖစ္ေလသည္။ သို့ေသာ္ ၁၉၁၂ ခုနွစ္မွာ သူ့ကို ဆန့္က်င္မႈေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ကာ သိပၸံပညာ ကမၻာျကီးကသူ့ကို အထင္ကရ သိပၸံပညာရွင္ျကီးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပုခဲ့ ျကေလသည္။

မထင္မရွား စာေရးေလးဘဝကေန ကမၻာေပၚမွာထင္ရွားေသာ ပုဂၢိုလ္ျဖစ္လာရသည္။ သူ့ကို ဥေရာပ တကၠသိုလ္ေတြက ေဟာေျပာ ေပးဖို့ သင္တန္းပို့ခ်ဖို့ ဖိတ္ျကားခဲ့ျကသည္။ ၁၉၁၄ ခုနွစ္ ဘာလင္တကၠသိုလ္မွာ ရူပေဗဒ ပါေမာကၡျဖစ္လာသည္။ အဲဒီမွာ ၁၉ နွစ္ေလာက္ လုပ္ခဲ့သည္။ ၁၉၂၁ ခုနွစ္မွာ နိုဘယ္ဆုရခဲ့သည္။

အိုင္စတိုင္း၏ ဘဝလံုးဝဥႆံုေျပာင္းလဲခဲ့ရတာ ၁၉၃၃ ခုနွစ္မွာျဖစ္သည္။ ၁၉၃၃ ခုနွစ္ Adolf Hitler အာဏာရိွခိ်န္မွာ အိုင္းစတိုင္းက Princetonတကၠသိုလ္မွာ ဧည့္သည္ပါေမာကၡျဖစ္ေနသည္။ ဒီရာထူးက ၁၉၃၂ ဒီဇင္ဘာမွာ ရယူခဲ့တာျဖစ္ေလသည္။ ဟစ္ တလာက ဂ်ာမဏီမွာ တန္ခိုးအာဏာက်ယ္ျပန့္လာကာ ဂူ်းေတြကို သုတ္သင္ေနျပီး ဂူ်းေပါင္းမ်ားစြာကို ဖမ္းဆီးခဲ့သည္။ ဟစ္တလာက ကမၻာျကီးကို အုပ္စိုးမည္ဟု ေျြကးေျကာ္ခဲ့သည္။ သူက ဒုတိယကမၻာစစ္ကို စတင္ခဲ့သူပါပဲ။

အိုင္စတိုင္းဟာ ဟစ္တလာရဲ့ နာဇီဝါဒရက္စက္ယုတ္မာမႈေတြကို ဆန့္က်င္ေျပာဆိုခဲ့မႈေတြေျကာင့္ ဟစ္တလာက သူ့အိမ္ကို ဖ်က္ဆီး ပစ္ကာ သူပိုင္ဆိုင္သမွ်ေတြ သိမ္းယူခဲ့ေလသည္။ သူ့ကိုဖမ္းမိရင္ ေငြေျကးေျမာက္မ်ားစြာေပးမည္ဟု ေျကညာခဲ့သည္။ ကမၻာေပၚမွာ အေတာ္ ဆံုး သိပၸံပညာရွင္ျကီး အိုင္းစတိုင္းဟာ အိမ္ေျခယာမဲ့ဘဝကို ေရာက္ရိွခဲ့ရေလသည္။ သို့ေသာ္ အိုင္စတိုင္းက New Jersey ရိွ Princetonတကၠသိုလ္မွ Institute for Advanced Study ေက်ာင္းမွဖိတ္ျကားမႈျဖင့္ အဖဲြ့ဝင္ျဖစ္ကာ အေမရိကသို့ ေရာက္ခဲ့ရသည္။ ၁၉၃၃ ခုနွစ္မွ သည္ ၂၂ နွစ္တိုင္ အလုပ္လုပ္ရင္း အသက္ရွင္ခဲ့ကာ တကၠသိုလ္ပရဝုဏ္မွာ လူေသးေသးေလး အျဖူေရာင္ဆံပင္ဘုတ္သိုက္နွင့္ အိမ္မွရံုးသို့ ရာသီဥတုကိုမမႈဘဲ ေန့စဥ္လမ္းေလွ်ာက္သြား သူအျဖစ္ လူသိမ်ားခဲ့ပါသည္။ ၁၉၄ဝ မွာ အေမရိကန္နိုင္ငံသားအျဖစ္ ခံယူခဲ့သည္။

၁၉၄၅ ခုနွစ္မွာ အေမရိကန္က ဒုတိယကမၻာစစ္ကို အဏုျမူဗံုးနွင့္ ပဲြသိမ္းလိုက္ေလသည္။ အဲဒီအဏုျမူဗံုး၏ အေျခခံသေဘာတရား က အိုင္စတိုင္း၏ ၁၉ဝ၅ ခုနွစ္ အယူအဆ သီအိုရီကို အေျချပုထားသည္။ အဲဒီမွာ 'အစိုင္အခဲကို စြမ္းအင္အျဖစ္ ေျပာင္းနိုင္သည္။ စြမ္းအင္ ကေန အစိုင္အခဲအျဖစ္ ေျပာင္းနိုင္သည္'ဟူေသာ သီအိုရီကို အိုင္စတိုင္းက ခ်ျပထားသည္။ ဒီအရင္သိပၸံပညာရွင္ေတြအားလံုးကို ဆန့္က်င္ထား ေသာ အဆိုတစ္ခု ျဖစ္သည္။

၁၉၃၉ ခုနွစ္မွာ အိုင္စတိုင္းက သမၼတ Franklin Rosevelt ထံ စာတစ္ေစာင္ ေရးသားခဲ့သည္။ စာထဲမွာ သူ့ေဖာ္ျမူလာကို အေျခခံကာ သာမန္ဗံုးကို စမ္းသပ္မႈ အစီအစဥ္လုပ္ေနေသာင္ E Fermi နွင့္ L Azilard တို့နွင့္ ပတ္သက္လ်က္ရိွပါသည္။ သူလုပ္ခဲ့ေသာ အလုပ္ဟာ ဖ်က္ဆီးျခင္းနွင့္ ေသျကပ်က္စီးမႈကို ဦးေဆာင္ဖို့အတြက္ မရည္ရြယ္ခဲ့ပါဘူးတဲ့။ သူ့ဘဝမွာ အျကီးအက်ယ္ေနာင္တရခဲ့မိတာဟာ သိပၸံပညာဟာ လူသားေတြ အကို်းျပုရမည့္ အစားလက္နက္သဖြယ္ အသံုးခ်ခံခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ အိုင္စတိုင္းဟာ အဏုျမူဗံုးနွင့္တကြ ဆိုးရြားတဲ့ ထိခိုက္မႈေတြကို ကာကြယ္ဖို့ ကမၻာျကီးျငိမ္းခ်မ္းဖို့ စည္းလံုးျကပါစို့ဟု နိုင္ငံတကာကို တိုက္တြန္းခဲ့ပါသည္။

အိုင္စတိုင္းကေတာ့ စျကဝဠာရဲ့ လိွု့်ဝွက္ခ်က္အေျဖကို ရွာေဖြခဲ့သူပါ။ သူ့ကို ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ့နူးညံ့ေသာ၊ သိကၡာရိွေသာ၊ ရိုးသား ေသာ လူသားတစ္ေယာက္အျဖစ္ အမွတ္ရေနျကပါသည္။ အိုင္စတိုင္းဟာ ၁၉၅၅ ခုနွစ္ ဧျပီလ ၁၈ ရက္ အသက္ (၇၆) နွစ္ အရြယ္မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့ပါသည္။ ကမၻာျကီးအား အသိပညာတံခါးကို ဖြင့္ေပးခဲ့သူ သိပၸံပညာရွင္ျကီးအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ သမိုင္းမွာ စဥ္းစားေတြးေခၚ ပညာရွင္ျကီးအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ သူ့အမည္ထင္က်န္ရစ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။



No comments: