(ေအာင္ဆုလူငယ္ဂ်ာနယ္
၂ဝဝ၆၊ ျသဂုတ္လ၊ ၁ ရက္)
သိပၸံပညာက ကမၻာကို ကိုင္လႈပ္လိုက္ေသာအခါ အံ့ျသစရာျဖစ္ရတာက လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိပၸံပညာဆိုတာ ဘာမွန္းနားမလည္ ျကျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဒီေတာ့ ထိုအခ်က္ကို ေျဖရွင္းျကဖို့ သိပၸံပညာဆိုတာဟာ သိပၸံပညာရွင္ေတြ ဘာေတြလုပ္ျကသလဲဆိုတာပဲ ဆိုသည့္ အခ်က္ကို လက္ခံဖို့ အျကံေပးရမည္။ သိပၸံပညာရွင္ေတြ ဘာလုပ္ျကသလဲဆိုသည့္ ေမးခြန္း၏ အေျဖကိုရဖို့ သိပၸံပညာရွင္ေတြ၏ ဘဝေတြ နွင့္ အလုပ္ေတြကို ေလ့လာျကမည္။
သိပၸံပညာရွင္ဆိုတဲ့ လူသားေတြဟာ အင္မတန္စူးစမ္းခ်င္၊ သိခ်င္၊ ေလ့လာခ်င္ျကျပီး အရာရာကို စပ္စပ္စုစုနွင့္ သံသယမ်က္လံုးေတြ နွင့္ အေျဖရွာေနျကသူေတြပဲ ျဖစ္ေလသည္။ သူတို့က ခက္ခဲတဲ့ေမးခြန္းေတြရဲ့ အေျဖေတြကို ရွာေဖြရာမွာ လြယ္လြယ္နွင့္ ေနာက္ဆုတ္မဲ့သူ ေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ေျပာရရင္ေတာ့ သိပၸံပညာရွင္ေတြအားလံုးဟာ 'ေခါင္း'သမားေတြျဖစ္ပါသည္။ သူတို့၏ ဦးေခါင္းကို အသံုးခ်ေနသူ ေတြ ျဖစ္ပါသည္။ သူတို့က စဥ္းစားသည္။ သက္ေသေတြကို စုေဆာင္းသည္။ ျပီးေတာ့ဒါကို ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာသည္။ နည္းလမ္းေပါင္းမ်ားစြာ သံုးျပီး ဂရုတစိုက္ ခိ်န္ကိုက္တတ္ျကသည္။ ျပႆနာကို အေျခခံျပီး စဥ္းစားရတာ ရွည္ျကာသည္။ ခက္ခဲမႈေတြ ရင္ဆိုင္ရသည္။ သိပၸံ ပညာရွင္ေတြမွာ အေျဖေတြရိွရာကို ေရွ့ရႈတဲ့ ဦးေနွာက္အစြမ္းေတြ ပိုင္ဆိုင္သည္။ ထိုစူးရွထက္ျမက္သည့္ ထိုးထြင္းညဏ္တို့ကို အစဥ္အျမဲ စမ္းသပ္လ်က္ရိွကာ တျခားေသာ သိပၸံပညာရွင္ေတြကိုလည္း ဒါကိုစမ္းသပ္ျကည့္ျကဖို့ အားေပးလ်က္ရိွျကသည္။
သူတို့က အနာဂတ္ေဟာကိန္းေတြလည္း ထုတ္တတ္ျကသည္။ အကယ္၍ သူတို့ရဲ့ ေဟာကိန္းေတြ အလုပ္မျဖစ္ေသာအခါ ေနာက္ထပ္ အကို်းအေျကာင္းသင့္ေလ်ာ္ေစမည့္ ေဟာကန္းေတြကို ရွာေဖြထုတ္ေဖာ္ျကသည္။ သူတို့က စိတ္ကူး စိတ္သန္း အသစ္ေတြကို လက္ခံဖို့ အသင့္ရိွျကသည္။ အသစ္သစ္ေသာ ေတြ့ရိွခ်က္ေတြ၊ ရရိွခ်က္ေတြကို သူတို့၏ အယူအဆအေဟာင္းေတြနွင့္ ေျပာင္းလဲရယူပစ္လိုက္ဖို့ လံုးဝ ဝန္မေလးေသာ သူမ်ား ျဖစ္ျကသည္။ ကြ်နု္ပ္တို့၏ စျကဝဠာျကီးထဲက အျဖစ္အပ်က္ေတြ၏ ပံုပန္းသဏၭာန္မ်ားနွင့္ ေျဖရွင္းခ်က္မ်ားကို တစ္ခိ်န္လံုး ျကိုးစားရွာေဖြလ်က္ရိွေနျကသည္။ ထို့ေျကာင့္ သိပၸံပညာအသိသည္ ျကီးထြားတိုးတက္လာရသည္။ သိပၸံပညာရွင္ေတြ အေျကာင္း ကို ဖတ္ရႈျခင္းျဖင့္ ကေလးငယ္ေတြ၊ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြသည္ သိပၸံပညာဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ သိလာျကလိမ့္မည္။
သိပၸံပညာရွင္ေတြမွာ စိတ္လႈပ္ရွားစရာ စြန့္စားခန္းေတြရိွျကသည္။ သူတို့အေျကာင္းကို စိတ္ဝင္စားဖို့ ေမွ်ာ္လင့္သည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ သိပၸံပညာရွင္ဟူေသာ လူသားေတြက ဘယ္လိုလူမို်းေတြပါလိမ့္ဟု ေလ့လာသိရိွျကျခင္းျဖင့္ အသက္သည္လည္း ဤကမၻာေျမျကီး၏ အမွန္ တရား အသစ္မ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္လိုေသာ စိတ္ဆနၵမ်ား ရွင္သန္လာေစခ်င္ပါသည္။
ပထမဦးစြာ သိပၸံပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္သူ Johann Mendel (၁၈၂၂-၁၈၈၄) နွင့္ မိတ္ဆက္ေပးမည္။ သူ့ဘဝ၊ သူ့အေျကာင္းက စိတ္ ဝင္စားစရာ ေကာင္းသည္။
''မင္းမွာမင္းအေမရဲ့ နွာေခါင္းရိွတယ္''
''မင္းအေဖရဲ့မ်က္လံုးေတြရထားတယ္''
ထိုစကားလံုးမ်ား၏ အဓိပၸာယ္ဟာ မင္းရဲ့ နွာေခါင္းက မင္းအေမနဲ့တူတယ္။ မင္းမ်က္လံုးေတြက မင္းအေဖနဲ့တူတယ္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ မိဘေတြ၊ ဘိုးဘြားေတြက ထိုရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေတြကို သူတို့ကေလးေတြဆီ ဆက္လက္၍ လက္ဆင့္ကမ္းသြားျကသည္။ အေမ့ဆီက ဆံပင္ ေကာက္ေကာက္ေတြ၊ အေဖ့ဆီက မ်က္လံုးညိုညိုေတြ စသည္၊ စသည္။ မ်က္လံုးအေရာင္၊ အရပ္အေမာင္း၊ နွာေခါင္းပံုစံ၊ နားရြက္ပံုသဏၭာန္ ေတြ လက္ဆင့္ကမ္းသြားသည့္ ျဖစ္ရပ္ကို အေမြဆက္ခံျခင္းဟုေခၚသည္။ အေမြဆက္ခံေသာ ပညာရပ္ေလ့လာျခင္းကို မို်းရိုးဗီဇဆိုင္ရာ ျပန့္ ပြားပံုကို ေလ့လာသည့္ ပညာရပ္ဟု ေခၚသည္။ ခရစ္ယာန္ဘုန္းျကီး Gregor Johann Mendal သည္ ထိုပညာရပ္ကို စိတ္ဝင္စားခဲ့ျပီး မို်းရိုးဗီဇေလ့လာေသာ ပညာရပ္ကို စတင္ စူးစမ္းခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
သူက မ်က္လံုးျပာျပာေတြ၊ နွာေခါင္း ရွည္ရွည္ေတြ၊ ေျခေထာက္ပံုစံေတြက မို်းရိုးဗီဇေျကာင့္ဟု ဆိုသည္။ ဒါကို သူဘယ္လိုစဥ္းစား မိသြားသလဲ။ Johann ၏ ဖခင္က ဆင္းရဲေသာ ေတာသူေတာင္သား တစ္ဦးျဖစ္ျပီး ခ်က္ကိုစလိုဗားကီးယား၏ ေဒသနယ္ပယ္က Moravia ေတာရြာ တစ္ရြာက ဥယ်ာဥ္မွူး အလုပ္လုပ္သူ တစ္ဦးျဖစ္ေလသည္။ သူငယ္ငယ္က မိသားစု ဥယ်ာဥ္ျခံထဲက သစ္ပင္ေတြကို ကူညီလုပ္ကိုင္ ေပးရတာနွစ္သက္သည္။
'ပန္းကေလးေတြရဲ့ အေရာင္က ဘာျဖစ္လို့ မတူရသလဲ'
'ပန္းသီး အနီေရာင္အပင္ရဲ့ အသီးေတြက ဘာေျကာင့္ အနီေရာင္ျဖစ္ရသလဲ၊ ပန္းသီး အဝါေရာင္အပင္ရဲ့ အသီးေတြက ဘာေျကာင့္ အဝါေရာင္ျဖစ္ရသလဲ'
ဖခင္သည္ Johann ၏ ေမးခြန္းမ်ားေျကာင့္ အလြန္အံ့အားသင့္ရသည္။ မေျဖနိုင္သည့္ အတြက္လည္း စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရသည္။ ထိုအခိ်န္တုန္းက အေျဖကို ဘယ္သူမွ မသိျကပါ။
ဆင္းရဲေသာ မိသားစုက အေျခအေနေျကာင့္ Johann မွာ (၄) နွစ္တာ ေကာလိပ္တက္ရသည့္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ ခို့်တဲ့စြာ ေခြ်တာျပီး ပညာသင္ခဲ့ရသည္။ သူ့အသက္ (၂၁) နွစ္မွာ ခရစ္ယာန္ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္းသို့ ဝင္ေရာက္ခဲ့ကာသူေတာ္စင္ ြမနါသမပ အမည္ကို အမွတ္တရ ဂုဏ္ျပုေသာအားျဖင့္ သူ့ဘာသာေရး အမည္ Brother Gregorဘဝကို ခံယူခဲ့သည္။ ဘာသာေရး ဘုန္းျကီးဘဝ ျဖင့္ စိုက္ပို်းေရး ျခံေျမကြက္တစ္ခုကို ဦးစီးခဲ့ရျပီး သူစိတ္ဝင္စားေသာ ေလ့လာမႈေတြကို လုပ္ခဲ့သည္။ ၁၈၄၇-ခုနွစ္မွာ ခရစ္ယာန္ ဘုန္းေတာ္ျကီး ျဖစ္လာသည္။
သိပၸံပညာကို စိတ္ဝင္စားေသာ Brother Gregor ကို ခရစ္ယာန္ ဘုန္းျကီးေက်ာင္းက ဗင္းနစ္တကၠသိုလ္သို့ ရူပေဗဒ ပညာသင္ ျကားဖို့ ၂ နွစ္ပညာသင္ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ သူျပန္လာခိ်န္တြင္ Altbrun ေက်းလက္ ေဒသနၲရဆိုင္ရာေက်ာင္းတြင္ ရူပေဗဒဆရာျဖစ္လာသည္။ ဘာသာေရး အလုပ္မ်ားနွင့္ မေရာယွက္ေစဘဲ သူ့ဆရာဘဝကို ကုန္လြန္ေစသည္။ ခရစ္ယာန္ဘုန္းျကီးေက်ာင္းမွာ ဆက္ေနကာ ေန့စဥ္ပန္းျခံ ထဲမွာ အခိ်န္ကုန္ခဲ့သည္။
သူ့ဖခင္နွင့္ ေန့စဥ္တုန္းကလို ေမးခြန္းေတြေမးသည္။ သူသိခ်င္စိတ္ကို အေျဖရွာဖို့ စမ္းသပ္မႈေတြလုပ္သည္။ ထင္ျမင္ယူဆေနရတာ ထက္ အေျဖကို စူးစမ္းရွာေဖြကာ ေသေသခ်ာခ်ာ ေရးခ်မွတ္သားသည္။ ပဲေစ့ပင္ေတြ ျကီးထားလာပံုအေျကာင္းကို အေသးစိတ္ ေလ့လာခဲ့ သည္။ ၁၈၅၆-ခုနွစ္မွ ၁၈၆၄-ခုနွစ္ (၈) နွစ္တာကာလမွာ မတူညီေသာ ပဲမို်းေစ့ပင္ ေပါင္း (၁) ေသာင္းကို ေလ့လာကာ စိုက္ပို်းခဲ့ေလ သည္။ စမ္းသပ္မႈေတြ ရာနွင့္ခီ်ျပီး လုပ္သည္။ အဝါေရာင္ပဲေစ့ပင္၊ အစိမ္းေရာင္ ပဲေစ့ပင္၊ ပဲေခ်ာေစ့ပင္၊ ပဲရံႈ့တြေစ့ပင္... စသည္၊ စသည္ ပဲမို်းေတြနွင့္ အေစ့မွ စိုက္ေသာ အပင္မို်းနြယ္တို့အေျကာင္းကို ရွစ္နွစ္တာ ျကိုးစားရွာေဖြသုေတသနေတြလုပ္ခဲ့သည္။ သူက မို်းရိုးဗီဇအေမြ ဆက္ခံျခင္း ဥပေဒရိွေနသည္ဟု တစ္ထစ္ခ် ယံုျကည္သည္။ အဲဒီလိုပဲ လူေတြမွာလည္း ဒီလိုဥပေဒသေတြရိွတယ္။ သို့ေသာ္ လူသားေတြ၏ မို်းရိုးဗီဇ စမ္းသပ္မႈကိုေတာ့ မလုပ္နိုင္ခဲ့ေခ်။
သူ၏ သီအိုရီအသစ္မ်ားနွင့္ ပတ္သက္ျပီး စိတ္လႈပ္ရွားမိသည္။ ဒါကို ကမၻာကိုခ်ျပဖို့ အခိ်န္ေရာက္ျပီ။ ၁၈၆၅-ခုနွစ္တြင္ စာတမ္းတစ္ ေစာင္ ေရးျပီး ျမို့ကေလး၏ Science Society မွာ ဖတ္ျပခဲ့သည္။ သို့ေသာ္ သူ ေျပာေနတာေတြကို ဘာေတြမွန္းပင္ သိပံုမရျကေခ်။ လက္ခုပ္သံေတြကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈအရေတာ့ တီးျကပါသည္။ ဒါေပမဲ့ သိပ္မျကာခင္မွာ သူေျပာခဲ့တာေတြ ေမ့သြားျကသည္။ သူရွင္းတာ မေကာင္းလို့ ျဖစ္နိုင္သည္။ သူအိမ္ျပန္လာျပီး သူစာတမ္းကိုဆက္ေရးသည္။ ေနာက္တစ္ျကိမ္ အစည္းအေဝးမွာ ထပ္ဖတ္ျပျပန္သည္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္သူမွ စိတ္မဝင္စားျက။ ပဲေစ့မို်းပင္ေတြကိစၥမို့ ဘယ္သူမွ စိတ္မဝင္စားျကတာ ျဖစ္နိုင္သည္။ သူ့မိန့္ခြန္းကို သိပၸံမဂၢဇင္းေလးတစ္ခုမွာ ထည့္သည္။ သို့ေသာ္ ထိုစာတမ္းမွာ စာျကည့္တိုက္မွာ ဘယ္သူမွ မဖတ္၊ စိတ္မဝင္စားေသာေျကာင့္ ဖုန္ပဲ တက္သြားေခ်ျပီ။
သို့ေသာ္လည္း Gregor က စိတ္မပ်က္ပါ။ သူက ေပ်ာ္ေပ်ာ္ေနတတ္သူျဖစ္၏။ တစ္ခိ်န္ခိ်န္ေတာ့ ျဖစ္လာမွာပါ'ဟု သူ့မိတ္ေဆြ ဘုန္းျကီးမ်ားကို ေျပာခဲ့သည္။ ၁၉၆၉ ခုနွစ္မွာ ခရစ္ယာန္ဘုန္းျကီးေက်ာင္း၏ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ အေရြးခံရသည္။ အဲဒီေနာက္မွာ ေတာ့ ဘာသာေရးကိစၥထဲ လံုးေထြးေနခဲ့ရာ သုေတသနဘက္မလွည့္နိုင္ေတာ့ေပ။ ၁၈၈၄-ခုနွစ္ သူကြယ္လြန္္ခိ်န္ထိ (၈) နွစ္တာ ပဲေစ့မ်ားျဖင့္ ရူးသြပ္ခဲ့သူတစ္ဦး၏ 'မန္ဒဲလ္၏ မို်းရိုးဗီဇ ဥပေဒသမ်ား’ Mendal’s Laws of Heredity ကို ဘယ္သူမွ မသိျကေသးပါ။
သူကြယ္လြန္ျပီး (၁၆) နွစ္ျကာမွ သူ့အမည္ကို သိပၸံပညာရွင္ျကီးအျဖစ္ ကမၻာက အသိအမွတ္ျပုခဲ့သည္။ ၁၉ဝဝ-ျပည့္နွစ္မွာ ဥေရာပ တိုက္သား သိပၸံပညာရွင္ (၃) ဦးကMendal ၏ လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ (၃ဝ) က စာမူကို ေတြ့ခဲ့ျကေလသည္။ သူတို့က ဤမွ်အေရးပါကာ အေရးျကီးလွသည့္ အေျကာင္းအရာကို ကမၻာအနံွ့ကို ျဖန့္ေပးခဲ့ျကေလေတာ့သည္။
Mendal ၏ ဥပေဒသမွန္ကန္သည္မွာ သစ္ပင္၊ သစ္ဥေတြမွာသာမက တိရစၧာန္ေတြ၊ လူေတြမွာပင္ တိက်မွန္ကန္ ကိုက္ညီေနေလ သည္။ သူ့သီအိုရီမ်ားမွာ လယ္သမားျကီးမ်ား၏ ဂံု်၊ စပါး၊ ေျပာင္း၊ အသီးအနံွစိုက္ပို်းေရးတြင္ အကူအညီေပးကာ နြား၊ ကဲြ်ေမြးျမူေရးေတြမွာ လည္း အသံုးက်လွ၏။ ထိုဥပေဒသမ်ားသည္ ယခုအခါ လူ့မို်းရိုးဗီဇ ဆိုင္ရာကုထံုးသစ္မ်ားကို ဦးေဆာင္လမ္းျပလ်က္ရိွေလသည္။ ျသစေျတး လ်ားလူမို်း၊ ရုကၡေဗဒပညာရွင္ Mendal အား မို်းရိုးဗီဇဆိုင္ရာ သိပၸံပညာရပ္အား အဦးဆံုးလမ္းညႊန္ေပးသူအျဖစ္ ယေန့တိုင္ အမွတ္ရလ်က္ ရိွေနျကေလေတာ့သတည္း။
Ref 1.Giant of Science – Philip Cane ‘ The World of Sciene’
2.Famous Scientists (1967) London
No comments:
Post a Comment