အေတြးအျမင္
(၁၂၆)၊ ၁၉၉၇ ဇြန္ + ဇူလိုင္
Martyrဆိုတာ
မိမိ၏ ယံုျကည္ခ်က္အတြက္ အသက္စြန့္သည္အထိ အနစ္နာခံသူ လို့ အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ဥပမာ-ဗိုလ္ခု်ပ္ေအာင္ဆန္းဟာ
(Martyr) အာဇာနည္ပဲ ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဗိုလ္ခု်ပ္ေအာင္ဆန္းမွ မဟုတ္ဘူး။ မိမိ၏ ယံုျကည္ခ်က္ကို
ကိုယ့္အသက္ထက္ေတာင္ တန္ဖိုးထား ဆုပ္ကိုင္ျပီး အသက္စြန့္သြားသူေတြကို လည္းMartyr လို့ေခၚတယ္'
ကြယ္လြန္သူ
ကြ်န္မ၏ အဘိုးျဖစ္ေသာ အဂၤလိပ္စာဆရာျကီး ဘဘျကီး ဦးခင္ေမာင္လတ္ကMartyr ဟူေသာ စကားလံုးတစ္လံုး
အေျကာင္းကို အထက္ပါအတိုင္း ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။ ကြ်န္မသည္ ယံုျကည္ခ်က္ကို ဆုပ္ကိုင္ျက
သူမ်ားကို စိတ္ဝင္စားျပီး လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေလ့လာခဲ့သည္။ ယံုျကည္ခ်က္ ကို ဆုပ္ကိုင္ထားျကသူမ်ားနွင့္
ပတ္သက္ေသာ စကားလံုးမ်ားကို ေလ့လာမိရင္း ကြ်န္မ သေဘာက်နွစ္ျခိုက္သကဲ့သို့ စာဖတ္သူမ်ား
ခံစားနိုင္ျကလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။
George
Bernard Shaw ၏ Androcle and the Lionျပဇာတ္ထဲတြင္ ယံုျကည္ခ်က္ကို ဆုပ္ကိုင္ထားျကသူ အေတာ္မ်ားမ်ားကို
ေတြ့ရသည္။ ထိုသူတို့ ကား AD-၁ဝ စုနွစ္ေလာက္က စတင္ ေပၚထြက္လာေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကို ယံုျကည္သက္ဝင္သူမ်ား
ျဖစ္ျကသည္။ နတ္ကိုးကြယ္သူ Carsar (ေရာမဘုရင္)
က ၄င္းတို့က ယံုျကည္ေသာ နတ္ရုပ္ေရွ့တြင္ အေမႊးတိုင္ ထြန္းညိွပူေဇာ္ေစသည္။ ခရစ္ယာန္မ်ားက
ထိုအခ်က္ကို မလိုက္ေလ်ာျက။ ထိုသူတို့ကို ျခေသၤ့စာ ေကြ်းခံရ မည့္လမ္းနွင့္ နတ္ရုပ္ေရွ့တြင္
အေမႊးတိုင္း ထြန္းညိွဖို့ လမ္းနွစ္သြယ္အနက္ တစ္လမ္းကို ေရြးခိုင္းေသာအခါ ျခေသၤ့၏အစာအျဖစ္
အသက္စြန့္ရမည့္လမ္းကို ရဲဝံ့စြာ ေရြးခ်ယ္သြားျကသည့္ဇာတ္လမ္း ျဖစ္သည္။
Caesar
နွင့္တကြ နတ္ကိုးကြယ္သူမ်ားက Diana နတ္ရုပ္ေရွ့တြင္ အေမႊး တိုင္ ထြန္းညိွလိုက္ရံုနွင့္
အသက္ေဘးမွ လြတ္ေျမာက္မည္ကို သိလ်က္နွင့္ အဘယ္ေျကာင့္ မိုက္မဲစြာ ဆံုးျဖတ္ျကေလသလဲဟု
ခရစ္ယာန္မ်ားကို နားမလည္ ျကပါ။ ခရစ္ယာန္တစ္ဦးက သူတို့ အေမႊးတိုင္ မထြန္းညိွျခင္းနွင့္
ပတ္သက္၍ ရွင္းျပခဲ့သည္။
'အသင့္ရဲ့
လက္နွင့္ၾကြက္္ေကာင္ကို ဖမ္းဖူးသလား၊ ကြ်နု္ပ္စာဖတ္ ေနတဲ့ခိ်န္မွာ ျကြက္တစ္ေကာင္ဟာ
ကြ်နု္ပ္ရဲ့ စားပဲြေပၚမွာ ေဆာ့ကစားေနတယ္။ ဒီၾကြက္ကို ကြ်နု္ပ္ရဲ့ လက္နွင့္ ဖမ္းျပီး
ဖယ္ထုတ္ ပစ္လိုက္ခ်င္တယ္၊ စာအုပ္ေတြ ေပၚမွာ ေဆာ့ကစားေနတဲ့ ျကြက္ဟာ ကြ်နု္ပ္ရဲ့ လက္ေတြကို
ဆန့္ထုတ္လိုက္ရံုနွင့္ ေျပးမလြတ္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ သူ့ကို ဖမ္္းဖို့အတြက္ ကြ်နု္ပ္ရဲ့ လက္ေတြကို
ဆန့္ ထုတ္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ဆန့္ထုတ္လိုက္တိုင္း လက္ေတြက ကြ်နု္ပ္ဆီ ကို
ျပန္လာတယ္။ ဒီျကြက္ကို ကြ်နု္ပ္ရဲ့ အသည္းနွလံုးက မေျကာက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကြ်နု္ပ္လက္ေတြရဲ့
သဘာဝက ျကြက္ဆိုတဲ့ သတၲဝါကို ထိကိုင္ဖို့ ျငင္းဆန္ေနတယ္။ ဒီလိုပါပဲ၊ အေမႊးတိုင္ ထြန္းညိွမယ့္
ကြ်နု္ပ္ရဲ့ လက္ေတြဟာ ကြ်နု္ပ္ဆီကိုပဲ ျပန္လာေနပါတယ္။ ကြ်နု္ပ္ ခနၶာကိုယ္ရဲ့ ရပ္တည္မႈဟာ
ကြ်နု္ပ္ရဲ့ ယံုျကည္ခ်က္အေပၚမွာ မွန္ကန္မႈ
ရိွပါတယ္'
G.B.Shaw
သည္ ထိုအျဖစ္အပ်က္နွင့္ ပတ္သက္၍ ယခုကဲ့သို့ မွတ္ခ်က္ ခ်ထားသည္။
''ခရစ္ယာန္အာဇာနည္မ်ား
ျခေသၤ့စာ အေကြ်းခံရျခင္းမွာ သူတို့ခရစ္ယာန္ ျဖစ္သာေျကာင့္ မဟုတ္၊ သူတို့၏ ယံုျကည္ခ်က္သည္
ေရာမဘုရင္နွင့္ ထိပ္တိုက္ ဆန့္က်င္ေနျခင္းေျကာင့္ ျဖစ္သည္။ သူတို့သည္ သာမန္လူတန္းစား
မဟုတ္ေပ''
ကြ်န္မ
ဆက္လက္ေဖာ္ျပခ်င္ေသာ အာဇာနည္တစ္ဦးမွာ Joan of Arc (၁၄၁၂-၁၄၃၁) ျဖစ္သည္။ ဲသေည သည္ ျပင္သစ္လူမို်း
သာမန္အရပ္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ျငားလည္း ဲသေည ၏ စိတ္ဓာတ္ျကံ့ခိုင္မႈနွင့္ သူမ၏
ယံုျကည္ ခ်က္ကို အသက္စြန့္သည္အထိ အနစ္နာခံသြားမႈမွာ ေျပာစမွတ္ရေလာက္ေအာင္ သမိုင္းတြင္
အာဇာနည္တစ္ဦး ျဖစ္သြားေပသည္။
Joan
ကို ၁၄၁၂ ခုနွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ ျပင္သစ္နိုင္ငံDomremy ရြာတြင္ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ နွစ္ေပါင္း
၁ဝဝ နီးပါး အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ေနေသာ ျပင္သစ္နိုင္ငံကို လြတ္ေျမာက္ေစခ်င္ေသာ သူ၏
အစဲြအလမ္းျကီး ေသာ စိတ္ဓာတ္ေျကာင့္ သူမ၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ေအာင္ျမင္ခဲ့ရသည္။ သူမတို့
ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္မ်ား ကိုးကြယ္ျကေသာ St.Michael, St Margaret, St.Catherine တို့ သူမကို
ေျပာျကားေသာ အသံမ်ား၊ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားကို တစိုက္ မတ္မတ္ နားေထာင္လိုက္နာရင္း အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ
လြတ္ေျမာက္ေအာင္ သူမကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ တိုက္ပဲြဝင္ခဲ့သူအျဖစ္ ထင္ရွားခဲ့သည္။ ထိုအသံမ်ားကို
သိုးေက်ာင္းရင္း၊ ဘုရားရိွခိုးေက်ာင္းတက္ရင္း ျကားရသည္ဟူေသာ သူမ၏ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားေျကာင့္
သူမသည္ စုန္းမအျဖစ္ အစြပ္စဲြခံခဲ့ရသည္။ ထိုအခ်က္နွင့္ ပတ္သက္၍ G.B.shawက-
'သူမရဲ့
စိတ္ထဲမွာ မိမိနိုင္ငံအတြက္ သူတစ္ပါးလက္ေအာက္က လြတ္ ေျမာက္ေအာင္ မည္သို့လုပ္ေဆာင္ရမလဲလို့
အျမဲပဲ စဲြစဲြလမ္းလမ္း စဥ္းစားေနေတာ့ ဘုရားရိွးခိုးေက်ာင္းက ေခါင္းေလာင္းတီးသံကိုေတာင္
ေခါင္းေလာင္းသံလို့ မျကား ရေတာ့ဘူး။ သူမ နားထဲမွာ St.Michaelတို့က သူမကို တိိုင္းျပည္အတြက္
ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ရမလဲဆိုတဲ့ အျကံညဏ္ေတြ၊ အမိန့္ေတြ ေပးေနတယ္လို့ ယံုျကည္ေနေတာ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္'
Sol
Panitz(၁၉၆၇) ေရးသားေသာ The Ballad of Hairy Joe စင္တင္ ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္တြင္ ၁၈၃ဝ ခန့္က
NewEngland ျပည္ Fitchbery ျမို့တြင္ မုတ္ဆိတ္ေမြး
မထားရဟူေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ကိုJoseph Palmerဟူေသာ သာမန္အရပ္သားတစ္ဦးက ဆန့္က်င္ခဲ့သည္။
Joseph
Palmer ဇနီးျဖစ္သူ ကိုယ္တိုင္Joseph Palmer၏ ယံုျကည္ ခ်က္ကို နားမလည္ေသာအခါ သူက ယခုလို
ရွင္းျပခဲ့သည္။
'အကယ္၍
မနက္ျဖန္က်ရင္ မင္းကို အကၤီ်အျပာေရာင္ ဘယ္ေတာ့မွ မဝတ္ရဘူးလို့ ေျပာမယ္ဆိုပါေတာ့။ ဝတ္ရင္
မင္းကို အားလံုးက ေျပာင္ေလွာင္ မယ္။ မင္းကို ေဈးေရာင္းတဲ့သူကလည္း ဘာမွ မေရာင္းေတာ့ဘူး။
စကားလည္း မေျပာေတာ့ဘူး...
'မုတ္ဆိတ္ေမြး
ထားတယ္၊ အကၤီ်ဝတ္တယ္၊ ဖိနပ္စီးတယ္၊ လမ္းေလွ်ာက္ တယ္၊ ဒါဟာ တစ္သေဘာတည္းပဲ'
ေနာက္ဆံုးတြင္Joseph
Palmerသည္ သူ့ကို မေက်နပ္သူမ်ား၏ စြပ္စဲြ ခ်က္ေျကာင့္ အက်ဥ္းခ်ခံထားရေသာအခါ သူ၏ ဇနီးျဖစ္သူသည္
သူ၏ ေျပာဆို ခ်က္မ်ားကို တျဖည္းျဖည္း သေဘာေပါက္လာခဲ့သည္။
Joseph
အက်ဥ္းခ်ခံရျခင္းဟာ မတူညီတဲ့ သူ့ရဲ့ေရွ့မွာ ဘယ္သူမွ မရပ္ တည္ခဲ့ျကလို့ပဲ။ ''မတူညီျခင္း''
ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ မေကာင္းတဲ့ အဓိပၸာယ္ မဟုတ္ပါဘူး'
မုတ္ဆိတ္ေမႊးေတြကို
ရိတ္ပစ္လိုက္ရံုျဖင့္ အက်ဥ္းခ်ခံရျခင္းမွ သက္သာ မည္ကို သိလ်က္နွင့္ တင္းခံေနေသာJoseph
Palmerကို ဖမ္းဆီးခဲ့သူမ်ားက မေက်မနပ္ ျဖစ္ခဲ့ျကသည္။ သို့ရာတြင္Joseph Palmerထိုကဲ့သို့
ရပ္တည္မႈ သည္ သူတြယ္တာေသာ Fitchbery ျမို့သူ ျမို့သားမ်ားအတြက္၊ သူခ်စ္ေသာ သူ့မိသားစုအတြက္
အနစ္နာခံျခင္း ျဖစ္ေျကာင္း အားလံုးက သေဘာေပါက္လာျက ေသာအခါJoseph Palmerသည္ Fitchbery
ျမို့အတြက္ သူရဲေကာင္းအာဇာနည္ တစ္ဦး ျဖစ္သြားခဲ့ေပသည္။
No comments:
Post a Comment